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Lexikon: Science Fiction

Autor: Stanley G. Weinbaum (1902-1935)

Stanley G. Weinbaum Der amerikanische Autor Stanley G. Weinbaum wurde 1902 in Louisville, Kentucky, geboren und begann ein Studium als Chemieingenieur, wechselte dann aber das Fach und studierte Englische Literatur. 1923 verließ er ohne Abschluss die Universität, da im vorgeworfen wurde, an einem Betrugsversuch bei einer Prüfung beteiligt gewesen zu sein (er hatte aufgrund einer Wette unter dem Namen eines Freundes einen Test geschrieben).

Weinbaum arbeitete die nächsten zehn Jahre in einem Kino und schrieb in seiner Freizeit. Seine erste bekannte Veröffentlichung war der Liebesroman »The Lady dances«, den er 1933 verkaufen konnte und der 1934 als Fortsetzungsroman erschien. 1934 wurde aber auch seine erste Science-Fiction-Kurzgeschichte veröffentlicht, die auch seine bekannteste werden sollte: »A Martian Odyssey«.
Zu diesem Zeitpunkt war Stanley G. Weinbaum bereits schwer erkrankt – er hatte Lungenkrebs. Nichtsdestotrotz schrieb er fleißig weiter. Als er am 14. Dezember 1935 verstarb, schrieb er u.a. gerade an seinem zweiten Liebesroman »Three Who Danced«. Die meisten seiner Texte erschienen erst nach seinem Tod.

Obwohl er also in mehreren Genres zuhause war (so schrieb er auch eine Operette namens »Omar, the Tent Maker«, zu der seine Schwester Helen Weinbaum Kasson die Musik schrieb), ist Stanley G, Weinbaum vor allem aufgrund seiner Science-Fiction-Kurzgeschichten in Erinnerung geblieben. Am bekanntesten sind hier seine zehn »Planetary«-Kurzgeschichten, zu denen auch »A Martian Odyssee« zählt, die die Erforschung des Sonnensystems beschreiben. Die Bedeutung des Werks von Weinbaum liegt darin, dass hier im Grunde erstmals in der Science Fiction wirklich fremdartige Außerirdische geschildert wurden – Aliens, mit denen aufgrund ihres Andersseins auch keine richtige Kommunikation stattfinden kann.

Zu Weinbaums SF-Werk zählen auch drei Romane: »The Black Flame« (bestehend aus den beiden Novellen »Dawn of Flame« und The Black Flame), »The New Adam« und »The Dark Other«. Alle drei wurden vom Heyne-Verlag in der Reihe Science-Fiction-Classics veröffentlicht.

H.P. Lovecraft lobte Weinbaums Talent mit folgenden Worten: »I saw with pleasure that someone had at last escaped the sickening hackneyedness in which 99.99% of all pulp interplanetary stuff is engulfed. Here, I rejoiced, was somebody who could think of another planet in terms of something besides anthropomorphic kings and beautiful princesses and battles of space ships and ray-guns and attacks from the hairy sub-men of the „dark side“ or „polar cap“ region, etc., etc.
Somehow he had the imagination to envisage wholly alien situations and psychologies and entities, to devise consistent events from wholly alien motives and to refrain from the cheap dramatics in which almost all adventure-pulpists wallow. Now and then a touch of the seemingly trite would appear—but before long it would be obvious that the author had introduced it merely to satirize it. The light touch did not detract from the interest of the tales—and genuine suspense was secured without the catchpenny tricks of the majority. The tales of Mars, I think, were Weinbaum’s best —those in which that curiously sympathetic being „Tweel“ figure.
«

Und in seinem Vorwort zur Sammlung »Best of Stanley G. Weinbaum« schrieb Isaac Asimov: »In the July 1934 issue of Wonder Stories, a short story entitled „A Martian Odyssey“ appeared by a never-before-published writer, Stanley G. Weinbaum. (…) Yet, hidden in this obscure magazine, „A Martian Odyssey had the effect on the field of an exploding grenade. With this single story, Weinbaum was instantly recognized as the world’s best living science-fiction writer, and at once almost every writer in the field tried to imitate him.«



Die Mars-OdysseeDie Schwarze FlammeDer dunkle DoppelgängerDer neue Adam



In seinem posthum veröffentlichten Roman »The Black Flame« (auf Deutsch unter dem Titel »Die Schwarze Flamme« im Heyne-Verlag erschienen), findet sich die Beschreibung der Explosion einer Atombombe. Interessant ist dabei natürlich, dass der Roman jedoch mehjr als zehn Jahre vor der tatsächlichen ersten Explosion einer Atombombe geschrieben wurde. Insofern schildert Weinbaum die Auswirkungen anders, als wir sie heute kennen. Die Explosion verläuft langsam, so langsam sogar, dass man mehr oder weniger bequem davor weglaufen kann…

»He rushed at the impassive guards, but before their challenge was uttered a thunderous roar reverberated in the vast hall like the rumbling thunder of a collapsing mountain.
A continuous screaming bellow like the clamor in hell rose in an ear-blasting crescendo, and beyond the glass doors rolled billowing clouds of steam, shot through with jagged fires.
Maddened to desperation, Tom Connor plunged against the doors. They swung inward and closed behind him, and he was in the room of the blast. Far down, behind the Master’s throne, an erupting geyser of destruction appalled him—a mighty, roaring, billowing cloud of smoke-streaked steam that shrieked louder than the tortured souls of the seventh circle of hell.
Crashing discharges of stray energy etched flames through the cloud, like lightning behind a thunderhead, and the reverberations echoed above the roar of the disrupting hydrogen. The Master’s throne was hidden by the bellowing fires that grounded to it.
But even that holocaust had not yet filled the vast concave of the Throne Room. The end where Connor stood, momentarily bewildered, was as yet clouded only by shreds and streamers. He lowered his head, and charged into the inferno. Margaret was caught somewhere behind that hellish blast!
Scalding steam licked at him, swirling about his body. His bare legs and shoulders stung at the touch, his face burned, but he gained the line of thrones and paused a single moment on the shielded side. What an engine of destruction! A bomb that, instead of venting its force in a single blast, kept on exploding as successive billions of atoms shattered.
No need to look for the door. The detonation, the first blast, had blown the wall open. Instantly he made a dash over the scorching debris, where the mighty girders were fantastically twisted and bent away from the roaring center, pointed up in the misty light. He launched himself at the edge of the opening, passing close to the very threshold of the trapdoor of Tophet.
Gamma radiations excoriated his body. The shriek of dying atoms thundered against his tortured eardrums, and he was burning—blistering. But an implacable thrust urged him on. He was responsible for this chaos, this holocaust, and Margaret of Urbs – He had violated his oath to the Master!
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